Στο χακί οι κρίσιμοι τομείς του Δημοσίου

Posted on October 23, 2011 by

0


Μπορεί μια χώρα να έχει κυβέρνηση, αλλά η κυβέρνηση να μην έχει υπουργεία, τα υπουργεία να μην έχουν προσωπικό, και οι τομείς των βασικών υπηρεσιών να είναι όλοι σε απεργιακό αναβρασμό; Μπορεί, όπως φαίνεται τις τελευταίες ημέρες στην Ελλάδα. Για πόσο όμως μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση διοικητικής παράλυσης;

Κυβερνητικοί παράγοντες δηλώνουν ότι έχουν επίγνωση του προβλήματος, ωστόσο η κυβέρνηση δεν έχει λύση. Την προηγούμενη εβδομάδα η κεντρική διοίκηση δεν λειτούργησε ούτε μία ημέρα. Οι υπουργοί και οι γραμματείς των υπουργείων δεν είχαν καμία επαφή με την υπηρεσιακή ιεραρχία, οι διοικητικές εκκρεμότητες, όλες ανεξαιρέτως, πήραν αναβολή και δεν αποκλείεται να πάρουν και άλλες αναβολές, ακόμη και αν αύριο τερματιστούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις και οι καταλήψεις των κτιρίων. Κι αυτή είναι η καλή εκδοχή.

Η κακή εκδοχή για την κυβέρνηση είναι οι αντιδράσεις να συνεχιστούν και μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου. Στην περίπτωση αυτή, οι σκέψεις που έχουν ήδη συζητηθεί στις υπουργικές συναντήσεις που γίνονται στο κυβερνητικό κτίριο της οδού Ζαλοκώστα, είναι να κινηθεί η κυβέρνηση αμέσως και να επιβάλει μερική ή και γενική πολιτική επιστράτευση στους τομείς που αφορούν τη δημόσια τάξη και τη δημόσια υγεία. Να αποφύγει δηλαδή παρόμοιες καταστάσεις όπως αυτή με τους εργαζόμενους της καθαριότητας των δήμων και τη διάχυση της εντύπωσης ότι έχει χάσει τον έλεγχο.

Η δοκιμασία της κυβέρνησης στην καθαριότητα, έκλεισε πολιτικά το βράδυ της Παρασκευής, μετά από συνάντηση του κ. Καστανίδη με την ΠΟΕ-ΟΤΑ. Η επίταξη μέσων και η επιστράτευση των εργαζομένων δεν απέδωσε έως τώρα θεαματικά αποτελέσματα. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι η διαδικασία προώθησης της κυβερνητικής απόφασης είναι χρονοβόρα σε αντίθεση με τις αρχικές εκτιμήσεις του αρμόδιου υφυπουργού Π. Κουκουλόπουλου και τις διαβεβαιώσεις των περιφερειών της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, που φέρουν το μεγαλύτερο βάρος, ότι μπορούν να διαχειριστούν την κρίση. Τα επόμενα προβλήματα είναι εξίσου πιεστικά και πολύ γρήγορα εκτιμάται ότι θα φέρουν νέο κύκλο κοινωνικής δυσφορίας:

*Στον τομέα των μεταφορών, εκτός από τις αστικές συγκοινωνίες σε αναβρασμό είναι οι ναυτεργάτες και η ΠΝΟ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων, ακολουθούν οι εργαζόμενοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που αμφιταλαντεύονται μεταξύ κυλιόμενων απεργιών και αυστηρής τήρησης των κανονισμών, κάτι που συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις σε όλες τις πτήσεις, και έπονται οι ιδιοκτήτες φορτηγών και ταξί που κρατούν ανοιχτό το μέτωπο της αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση.

*Στον τομέα της υγείας, η προηγούμενη εβδομάδα ήταν εβδομάδα παθών για τους ασθενείς που είχαν προγραμματισμένες εξετάσεις ή και χειρουργικές επεμβάσεις στα νοσοκομεία, καθώς οι περισσότερες απ’ αυτές που θεωρήθηκαν ότι δεν ήταν κατεπείγουσες, αναβλήθηκαν. Το ίδιο έγινε και με τις προγραμματισμένες εξετάσεις στην πρωτοβάθμια υγεία.

*Παιδεία και κοινωνική φροντίδα επιτείνουν τα προβλήματα των οικογενειών με παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας, ή ηλικιωμένους.

*Τελευταίο ως προς την καθημερινότητα αλλά ψηλά στην ιεράρχηση της κυβέρνησης είναι το πρόβλημα του εισπρακτικού μηχανισμού, με τις κινητοποιήσεις των εφοριακών, των τελωνειακών αλλά και των κεντρικών υπηρεσιών.

Στις συζητήσεις που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες, στα γραφεία των αντιπροέδρων της κυβέρνησης Ευ. Βενιζέλου και Θ. Πάγκαλου, συζητήθηκαν όλα τα ενδεχόμενα, και αυτό της πολιτικής επιστράτευσης (με το νόμο 3536/2007), ωστόσο αποφάσεις δεν ελήφθησαν λόγω της εκκρεμότητας του πολυνομοσχεδίου και των συμβουλίων κορυφής της Ε.Ε. Τέθηκε επίσης και το θέμα της παρακράτησης από την εκκαθάριση της μισθοδοσίας στο τέλος του μήνα στους υπαλλήλους των υπηρεσιών που δεν λειτούργησαν τις προηγούμενες μέρες. Για τις απεργίες η εγκύκλιος έχει πάγια ισχύ. Ωστόσο με τις καταλήψεις το θέμα περιπλέκεται (από ποιους υπαλλήλους θα γίνει παρακράτηση) και είναι αμφίβολο εάν η Αρχή Πληρωμών που ήταν κατειλημμένη όπως και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα καταφέρουν να κάνουν εγκαίρως την επεξεργασία. Πέραν αυτού του προβλήματος, ο Φ. Σαχινίδης και ο Π. Οικονόμου έχουν τα δικά τους, λόγω της αρρυθμίας των οικονομικών υπηρεσιών, με την αποστολή των επόμενων δόσεων αλληλεγγύης, των τελών αυτοκινήτων και επιπλέον τις κινητοποιήσεις των εφοριακών και των τελωνειακών.

Πρόβλημα έχει και ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Βενιζέλος, όπως επισήμανε σε σύσκεψη με τους Δ. Ρέππα, Χ. Καστανίδη, Α. Λοβέρδο, Η. Μόσιαλο και Α. Τόλκα εξ αφορμής της εκκρεμότητας των απορριμμάτων. Το γεγονός ότι τα υπουργεία και οι υπηρεσίες τελούν υπό κατάληψη, έχει προκαλέσει καθυστέρηση στη σύνταξη του προϋπολογισμού. Ο Φ. Σαχινίδης και οι γενικοί γραμματείς Η. Πλασκοβίτης και Γ. Πεντάζος έχουν μετακομίσει στην οδό Ζαλοκώστα, ενώ με ανάλογο τρόπο εργάζονται και οι γραμματείς του υπουργείου Εργασίας για τον προϋπολογισμό των ασφαλιστικών ταμείων.

Εάν η κατάσταση δεν εξομαλυνθεί τις επόμενες ημέρες, κυβερνητικοί παράγοντες επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης, όπου διαπιστώνονται ανυπέρβλητα προβλήματα. Αναφέρουν χαρακτηριστικά, ότι δεν μπορεί να παραταθεί κι άλλο ο αποκλεισμός των νησιών, καθώς ήδη έχει συμπληρωθεί εβδομάδα με τα πλοία δεμένα.

Για τους ιδιοκτήτες φορτηγών και τους ναυτεργάτες είχε κηρυχθεί καθεστώς επιστράτευσης από πέρυσι, τον Ιούλιο και τον Νοέμβριο, αντίστοιχα, το οποίο δεν έχει αρθεί. Οι δυσκολίες εφαρμογής του μέτρου αποδείχθηκαν μεγάλες. Οι περιφέρειες με τις υπηρεσίες πολιτικής σχεδίασης εκτάκτου ανάγκης δεν έχουν ολοκληρώσει ακόμα τη διαδικασία επίδοσης των φύλλων επίταξης προσωπικών υπηρεσιών των υπαλλήλων καθαριότητας.

Το μέτρο της επιστράτευσης, όσες φορές χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν, αφορούσε μόνον έναν επαγγελματικό κλάδο ή ομάδα εργαζομένων και όχι το σύνολο, σχεδόν, της κρατικής μηχανής και κομβικών υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα. Το 1979 επιστρατεύτηκαν οι τραπεζοϋπάλληλοι, το 1983 οι ιδιοκτήτες βυτιοφόρων, το 1986 οι μηχανικοί της Ολυμπιακής, το 1994 οι ιδιοκτήτες αστικών λεωφορείων, το 2002 και το 2006 οι ναυτεργάτες.

Ο προβληματισμός που εκφράζεται στις τάξεις της κυβέρνησης είναι ότι ακόμη και αν μπουν όλοι οι κρίσιμοι τομείς για τη λειτουργία της χώρας στο χακί, πράγμα που δεν έχει ξαναγίνει, τα πρακτικά αποτελέσματα είναι αμφίβολα. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η περίπτωση των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, των εφοριακών και των τελωνειακών, αλλά και ο τομέας της υγείας. Τι νόημα θα έχει να βρίσκονται όλοι στις θέσεις τους αλλά κανείς να μην εργάζεται, είναι το ερώτημα που βγήκε από τις κυβερνητικές συσκέψεις. Περιθώρια πάντως για άλλες καθυστερήσεις όλοι γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν και οι τελικές αποφάσεις αναμένονται μετά την επιστροφή του πρωθυπουργού από το ευρωπαϊκό συμβούλιο.

* Οι κοινωνικοί αυτοματισμοί ήταν μέχρι πρότινος ένα αποτελεσματικό εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης. Σε συνθήκες όμως καθολικής κοινωνικής αντίδρασης, ατονούν. Η κρατική μηχανή σχεδόν έχει διαλυθεί. Και δεν είναι μόνον η μηχανή που δεν ανταποκρίνεται.

Το όχημα δείχνει να έχει κολλήσει στον ανήφορο. Λίγο θέλει να κυλήσει και να διαλυθεί, με την κυβέρνηση να πατάει μάταια το γκάζι.

Πηγή: http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=23/10/2011&id=320095

Advertisements
Posted in: Γενικά